قلعه وان ترکیه

قلعه وان ترکیه، معرفی کامل این مکان تاریخی و گردشگری

قلعه وان ترکیه، معرفی کامل این مکان تاریخی و گردشگری

تاریخچه قلعه وان ترکیه

قلعه وان به ارمنی: Վանի Բերդ، به ترکی: Van Kalesi یا کردی: Kela Wanê شناخته میشود.
 این قلعه در فاصله ۲ کیلومتری مرکز استان وان سازه ای تاریخی و کهن به نام قلعه وان ( van of castle ) وجود دارد که بر فراز کوه ها واقع شده است.
قدمت این بنای کهن به قرن هفتم تا نهم پیش از میلاد مسیح می رسد و در عصر آهن توسط اورارتوها ساخته شد.
قلعه ای باستانی که توسط پادشاهی باستانی اوراتو بر فراز کوه های ساحل شرقی دریاچه وان ساخته شد و مشرف بر خرابه های توشپا، پایتخت باستانی اوراتو در طول قرن نهم می باشد.
در طول قدرت پادشاهی اوراتو ساختارهای مشابه متعددی در سراسر قلمرو آنها ساخته شدند.
این قلعه در طول تاریخش توسط قدرت هایی بزرگ نظیر مادها، هخامنشیان، ارمنی ها، اشکانیان، رومی ها، ساسانیان، بیزانس ها، عرب ها، سلجوقیان، صفویان، افشاریان، عثمانی ها و روس ها اداره می شد.
در ارتفاع ۲۰ متری بر فراز صخره ای در نزدیکی قلعه وان شاهد کتیبه ای ارزشمند خواهید بود، کتیبه ای که در ابتدا توسط داریوش بزرگ طراحی شد اما تکمیل نگردید و در زمان خشایار شاه پسر داریوش به اتمام رسید.
تنها کتیبه هخامنشی در خارج از ایران که به سه زبان پارسی باستان، اکدی و عیلامی نوشته شده است.
این قلعه به لطف قرار گرفتنش در ارتفاعات تپه ای چشم اندازی دیدنی را به زیر پاهایتان می آورد، چشم انداری از خرابه های بازمانده توشپا همراه با بناهای درهم شکسته.
شهری کهن با قدمت ۳۰۰۰ ساله که البته ساختار امروزی اش مربوط به شهر قدیمی وان می باشد که در طول جنگ جهانی اول نابود شدند.
قدم زدن در اطراف این خرابه ها و بازمانده ها قطعا لذت بخش خواهد بود اما برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی پیشنهاد می شود حتما به کمک یک راهنما در این منطقه به گشت و گذار بپردازید.
در این منطقه جاذبه های دیگری نیز به چشم می خورد، جاذبه ای نظیر مسجد جامع سلجوک (Seljuk Ulu Cami) که تنها یک مناره آجری از آن باقی مانده و یا مجتمع خسرو پاشا (Hüsrev Paşa Külliyesi) با قدمتی مربوط به سال ۱۵۶۷.
بنایی که مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و دارای دیوارهای آجری همراه با تزئینات شکسته می باشد.
قلعه وان ترکیه
قلعه وان ترکیه
قلعه وان ترکیه
قلعه وان ترکیه

موقعیت قلعه وان ترکیه

قلعه ای باستانی که در غرب وان و در شرق دریاچه وان قرار گرفته و امروزه یکی از با ارزش ترین بناهای تاریخی این منطقه به شمار می رود. قسمت های پایینی دیواره های قلعه از سنگ بازالت بدون ملات و بقیه قسمت های آن از آجرهای گِلی ساخته شده اند. در شهر وان هیچ جاذبه ای، چشمگیرتر از قلعه وان نیست، جاییکه به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب با ارائه چشم اندازی دلربا به شهر مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد. این قلعه در فاصله ۳ کیلومتری تا مرکز شهر قرار گرفته و مکانی بسیار مناسب برای برپایی پیک نیک به شمار می رود. قلعه ای که امروزه تنها خرابه هایی همراه با ستون هایی بزرگ و دیوارهای سربه فلک کشیده از آن به یادگار مانده اند
قلعه وان ترکیه

معماری و سازه های قلعه وان ترکیه

این قلعه باستانی در غرب شهر وان و در شرق دریاچه وان قرار گرفته و امروزه یکی از با ارزش ترین بناهای تاریخی این منطقه به شمار می رود. بخش بالایی و
بخش پانی دیواره دژ از مصالحی با جنس های مختلف ساخته شده است؛ در ساخت بخش پانی دیواره از سنگ بازالت و در ساخت بخش بالایی آن از آجر
استفاده شده است. با وجود اینکه این سازه سال ها زیر آب بوده، ارتفاع دیوارهای باقی مانده آن بین ۱۰ تا ۱۳ فوت است.
بازدید کنندگان این شاهکار معماری که ۱۰۰ متر ارتفاع و ۱۳۴۵ متر طول دارد، می توانند با چشم انداز بی نظیر دریاچه وان،
غروب خورشید را تماشا کنند.
قلعه وان، که بر روی یک سطح طبیعی قرار گرفته بود، همچنین توسط دو سنگر عمیق محافظت شده بود که به سنگ صخره بریده شده بود. دیوارهای تحمیل ارگ بر روی تراسهای سنگی پله ای ساخته شده که مشخصه معماری اورارتین است. سازندگان اورارتو ترجیح می دادند پایه ها را مستقیماً روی بستر بنا کنند، زیرا به این ترتیب این سازه های پله دار ایجاد کردند. آنها همچنین سطح زمین را مسطح کرده و در قسمتهای مختلف ارگ سطحی مسطح تشکیل دادند که ساختمانهایی با کارکردهای زیادی باید در آن قرار گرفته بودند. معماری ارگ محدود به این استحکامات نبود بلکه شامل بسیاری از بناها دیگر، مانند اتاقهای خاکسپاری سنگ برای پادشاهان، پناهگاههای روباز، کتیبه های روی صخره ها و ستون های کتیبه ای نیز می شد. متأسفانه، چیزی در مورد ساختمانهای واقعی که اروتیایی ها درون دیوارها ساخته اند، حفظ نشده است.
با گذشت قرن ها عناصر زیادی به قلعه اضافه شد و چندین بار تعمیر و بازسازی شد. مسجد سلیمان هان، اولین سازه اسلامی شهر، هنوز هم بر این منطقه مسلط است و در یکی از بلندترین نقاط است.
قلعه وان ترکیه

دخمه ها و کنده های قلعه وان ترکیه

یکی از دخمه ها و کنده های چشمگیر این قلعه در جنوب آن واقع شده است. این دخمه ها یک ورودی بزرگ تقریبا درابعاد ۵ درارتفاع ۱۹۰ سانتیمتریست.که بیک سالن کنده شده بشکل یک تالار مستطیلی دردل صخره ها میرسد. این تالار بزرگ که تقریبا در حدود ۱۰۰ متر مربع مساحت دارد. ارتفاع بیشتری نسبت به ورودی داشته و تقریبا ۲ تا ۲۲۰ سانتیمتر است. بشکل بسیار تراز شده و با سطوح صاف و با رگه هایی کنده کاری شده است.

ورودی تالار قلعه وان ترکیه

در ابتدای ورودی این تالار سنگ نبشته ای در ابعاد متوسط به چشم میخورد.
در سمت راست ورودی و در بر دیواره داخلی آن نقش بسته است تا ازگزند تابش آفتاب و شرایط اقلیمی درامان باشد.
که دربرخی از قسمتها آسیبهای بر آن وارد شده و به مرور زمان فرسایش پیدا کرده است.و برخی از قسمتهای آن ناخوانا میباشد. ظاهرا این کتیبه به خط میخی اورارتویی یا آشوری نوشته شده است زیرا با خطهای این اقوام مشابهت دارد. و همینطور ظرافت کمتری دارد. اما بطورکلی سالم و استوارمانده است.
به همین ترتیب قسمتهای بیرونی اش مسطح و دیواره های تراشیده شده است. ظاهرا درگذشته سازه ها وساختمانهایی بوده اکنون نیستند.

هزینه ورودی قلعه وان و ساعات بازدید از قلعه

بسته به اینکه در کدام فصل سال از این جاذبه تاریخی ترکیه دیدن کنید، ساعات بازدید متغیر است؛ با توجه به آب و هوای وان ترکیه، در طول فصل تابستان
(پانزده آوریل تا دوم اکتبر) از ساعت ۹ تا ۱۹ و در فصل زمستان (سوم اکتبر تا چهاردهم آوریل) از ساعت ۸ تا ۱۷ می توان از آن بازدید کرد.
قدم زدن در اطراف این خرابه ها و بازمانده ها قطعا لذت بخش خواهد بود اما برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی پیشنهاد می شود حتما به کمک یک راهنما
در این منطقه به گشت و گذار بپردازید
برای رفتن به مجموعه قلعه وان و دیدن این کتیبه نیز میتوانید از دلموش هایی که ایستگاه آنها در میدان بش یول شهر وان قرار دارد استفاده کنید و با پرداخت تنها ۲.۵ لیر خود را به مقصد برسانید و با همین دلموش ها هم به شهر برگردید و البته بازدید از خود قلعه و کتیبه و غیره 6 لیر می باشد.
برای رفتن به بالای قلعه نیز باید مسیر مربوطه را به صورت پیاده طی کنید. در طول مسیر نیز نمای زیبایی از دریاچه و شهر وان قابل مشاهده است

نقشه قلعه وان ترکیه

ویدیویی از قلعه وان ترکیه

ارسال نظر

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. همه فیلدها لازم هستند.